Nyhedsbrev

Tilmeld nyhedsbrev

Mindfulness Djursland

Nyhedsbrev

 

 

MINDFULNESS DJURSLAND nyhedsbrev januar 2019

 

Kære alle

Når jeg sidder og kigger ud på sneen, der endelig er kommet, får jeg lyst til at dele dette citat af den irske forfatter, John O’Donohue (min oversættelse):

 

'I vinterens greb er det næsten umuligt at forestille sig foråret. Og dog - under vinterens overflade er forårets mirakel allerede under forberedelse; kulden er ved at give efter; frø begynder så småt at vågne op. Farverne er begyndt at forestille sig, hvordan de vender tilbage. Fra vinterens sorte hjerte fremkommer mirakuløse farver.

Naturens skønhed insisterer på at tage sin tid. Alt er forberedt. Intet er forhastet. Forandring kommer i naturen, når tiden er modnet.

At forandre er en af ethvert hjertes store drømme - at forandre begrænsningerne, ensformigheden, banaliteten eller smerten. Men forandring er svær for os. Så ofte vælger vi at fortsætte det gamle mønster, snarere end at tage risikoen for forandring. Så når grebet af en langvarig vinter-mentalitet begynder at løsne, finder vi os sårbare over for et blomstrende hav af muligheder, og vi begynder at forhandle tærsklens udfordring.’

 

Og det er en af de ting, vi arbejder med på MBSR forløbet: at blive opmærksom på vores mønstre og få muligheden for og redskaberne til at forandre, hvis vi ønsker det.

 

CFM Certificeret MBSR underviser

Den 7. januar gik en af mine drømme i opfyldelse. Efter mange års meditationspraksis, læring og undervisning i MBSR forløb fik jeg min endelige certificering fra Center for Mindfulness, University of Massachusetts’ Medical School, USA. Så nu er jeg en af Danmarks 12 CFM certificerede MBSR lærere.

https://w3.umassmed.edu/CFMInstructorSearch/#/index/search

Jeg glæder mig til at bruge mine kundskaber til at undervise i MBSR på stilhedsdage og åbent meditationshus.

 

 

FORÅRETS PROGRAM

 

MBSR forløb

Forårets MBSR forløb starter den 20. februar kl. 17-19.45.

Derefter følgende datoer: 27.2., 6.3., 13.3., 20.3., 27.3. kl. 17-19.45.

En fordybelsesdag lørdag den 30.3. kl. 9-16 samt den 10.4. og 24.4. kl. 17-19.45.

Små hold på max. 6 deltagere. Der er én plads tilbage!

 

Der vil være kaffe, te og lidt sødt ved hver undervisningsgang.

Yogamåtter, tæpper og puder findes på stedet. 

Sted: Tustrup Hede, Georgsmindevej 16, 8961 Allingåbro.

Pris: 3.000,- kr.

Yderligere oplysninger og tilmelding på: info@mindfulnessdjursland.dk eller tlf. 61303155.

 

Åbent meditationshus

Åbent 'meditationshus' en gang om måneden fortsætter i foråret på Georgsmindevej 16, 8961 Allingåbro. Det vil være 2 timer med forskellige mindfulness praksisser. Måtter, puder og tæpper findes på stedet.

 

ÅBENT betyder, at deltagelse er baseret på 'dana' – et buddhistisk princip om 'gavmildhed'. Det vil sige, at det i princippet er gratis, men at man giver det man kan og synes. Eller ingenting.

 

Alle er velkomne uanset erfaring.

 

Datoer for foråret: lørdage den 2. februar, 2. marts, 6. april og 4. maj, kl. 10-12.

Max 6 personer.

Tilmelding: på mail eller telefon 61303155 senest dagen før, men gerne så hurtigt som muligt. Og da der kun er plads til 6 personer, er det vigtigt med afbud.

 

Stilhedsdag

Denne dag kan give dig et stille ’åndehul’ i et ofte travlt og hektisk liv. Du inviteres til for en stund at være stille, at mærke og sanse langsommelighed og nærvær. Det kan give dig mulighed for at mærke dig selv, som du er; for at komme i kontakt med et stille og helbredende sted i dig selv; et sted som altid er tilgængeligt for dig.

 

Det bliver en dag med fordybelse i forskellige meditationer: siddende og liggende meditation; gående meditation i de smukke omgivelser samt mindful yoga og compassion meditation.

Med undtagelse af introduktion og afslutning, vil dagen foregå i tavshed.

Dagen er for alle uanset erfaring og er tilrettelagt og guidet sådan, at du trygt kan læne dig ind i processen.

 

Max 6 deltagere.

Sted: Georgsmindevej 16, 8961 Allingåbro.

Tidspunkt: 2. juni 2019 kl 9-16.

Pris: 450,- kr. + en ret til en fælles frokostbuffet. 

Tilmelding på: info@mindfulnessdjursland.dk eller tlf 61303155.

Læs om en nybegynders oplevelse af en stilhedsretræte: http://www.dr.dk/levnu/psykologi/klumme-efter-stilheds-retraete-jeg-bliver-aldrig-den-samme-igen.

 

 

Hjertelige hilsener

Ann

 

 

Til sidst vil jeg dele denne maveåndedræts-øvelse med jer.

Den er god til stærke følelser som frygt eller vrede.

Du kan gøre det siddende eller stående med en hånd på maven.

Den er fra bogen

”Skab ægte fred – stop volden i dig selv, i din familie og i samfundet”

af Thich Nhat Hanh, buddhistisk munk.

 

  1. Jeg ånder ind og retter opmærksomheden mod maven. Jeg ånder ud og retter opmærksomheden mod maven. Mave, mave.
  2. Jeg ånder ind og forbliver i maveområdet. Jeg ånder ud og forbliver i maveområdet. Maveområdet, forbliver.
  3. Jeg ånder ind og er opmærksom på, at maven stiger, Jeg ånder ud og er opmærksom på, at maven falder. Maven stiger, maven falder.
  4. Jeg ånder ind og er opmærksom på, at vejrtrækningen er hurtig/overfladisk. Jeg ånder ud og er opmærksom på, at vejrtrækningen er hurtig/overfladisk. Ånder ind, ånder ud.
  5. Jeg ånder ind og er opmærksom på, at vejrtrækningen bliver roligere. Jeg ånder ud og er opmærksom på, at vejrtrækningen bliver langsommere. Roligere, langsommere.
  6. Jeg ånder ind og er opmærksom på, at min vrede/frustration/frygt/sorg stilner af. Jeg ånder ud og er opmærksom på, at min vrede/frustration/frygt/sorg stilner af. Stærke følelser, stilner af.
  7. Jeg ånder ind og er opmærksom på, at min vrede/frustration/frygt/sorg er forsvundet. Jeg ånder ud og er opmærksom på, at min vrede/frustration/frygt/sorg er forsvundet. Stærke følelser, forsvundet.
  8. Jeg ånder ind og er opmærksom på min stabilitet. Jeg ånder ud og smiler til min stabilitet. Stabilitet, smiler.

 

 

© 2012-2017 Mindfulness Djursland v/Ann Ostenfeld-Rosenthal  ·  6130 3155  ·  info@mindfulnessdjursland.dk